previous arrow
next arrow
Slider

Ο όρος γραφιστική αποτελεί απόδοση στα ελληνικά του αγγλικού όρου graphic design, που επινόησε στη δεκαετία του 1920 ο William Andison, χρησιμοποιώντας δύο αγγλικές λέξεις, με προέλευση η μία από τα ελληνικά (γράφω- γραφικός) και η άλλη από τα λατινικά (disegno που σημαίνει σχέδιο), για να προσδιορίσει ένα επάγγελμα που είχε σταδιακά διαμορφωθεί στις βιομηχανικές κοινωνίες και το οποίο μέχρι τότε δεν είχε συγκεκριμένο όνομα. Συμπεριλάμβανε όσους ασχολούνταν με τις εκτυπωτικές τέχνες και κυρίως, με τη διαφημιστική αφίσα και καταχώρηση, τη σχεδίαση, την εικονογράφηση και τη σελιδοποίηση του βιβλίου, του καθημερινού και του περιοδικού Τύπου, καθώς και με τη σχεδίαση γραμματοσειρών. Οι επαγγελματίες αυτοί αποκαλούνταν κάπως αόριστα, ίσως και υποτιμητικά, εμπορικοί καλλιτέχνες.

Ο όρος graphic designer, που περιέγραφε από τότε τους επαγγελματίες του χώρου, στα ελληνικά δεν μπορεί να αποδοθεί με το ανοικονόμητο γραφιστικός σχεδιαστής, και συνήθως χρησιμοποιούμε την πιο απλή, αλλά άκομψη λέξη γραφίστας.

Αν και ο όρος «graphic designer» δημιουργήθηκε αρχικά στον 20ό αιώνα, η ιστορία του γραφικού σχεδίου εκτείνεται την ιστορία της ανθρωπότητας από τις σπηλιές Lascaux έως τα εκτυφλωτικά neons της Ginza. Σε αυτή τη μεγάλη ιστορία και στη σχετικά πρόσφατη «έκρηξη» της οπτικής επικοινωνίας στους 20ό και 21ο αιώνες, υπάρχει μερικές φορές μια θολή διάκριση μεταξύ της τέχνης της διαφήμισης, της γραφιστικής και των καλών τεχνών. Σε τελευταία ανάλυση, μοιράζονται πολλά από τα ίδια στοιχεία, τις θεωρίες, τις αρχές, τις πρακτικές και τις γλώσσες, και μερικές φορές τον ίδιο ευεργέτη ή τον πελάτη. Στην τέχνη της διαφήμισης ο τελευταίος στόχος είναι η πώληση των αγαθών και των υπηρεσιών. Στο γραφικό σχέδιο, «η ουσία είναι να βάλει σε τάξη τις πληροφορίες, μορφή στις ιδέες, έκφραση και αίσθημα στα δημιουργήματα που τεκμηριώνουν την ανθρώπινη εμπειρία.»

Τα έργα ζωγραφικής στις σπηλιές Lascaux περίπου το14.000 π.Χ. και της γέννησης της γραπτής γλώσσας στην τρίτη ή τέταρτη χιλιετία π.Χ. είναι σημαντικά και κύρια σημεία στην ιστορία του γραφικού σχεδίου και άλλοι τομείς που κρατούν τις ρίζες τους στο γραφικό σχέδιο.

Ο Γουτεμβέργιος παρουσίασε το κινητό τυπογράφο στην Ευρώπη και κατέστησε τα βιβλία ευρέως διαθέσιμα. Τα πρώτα βιβλία που παράχθηκαν από τον τυπογράφο του Gutenberg και άλλα της εποχής είναι γνωστά ως Incunabula.

Το γραφικό σχέδιο μετά από τον Gutenberg είδε μια βαθμιαία εξέλιξη παρά οποιαδήποτε άλλη σημαντική αλλαγή. Στο τέλος του 19ου αιώνα, ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, καταβλήθηκε προσπάθεια για να δημιουργηθεί ένα σταθερό τμήμα μεταξύ των καλών τεχνών και των εφαρμοσμένων τεχνών.

Από το 1891 έως το 1896 ο εκδότης Kelmscott William Morris' δημοσίευσε βιβλία που είναι μερικά από τα σημαντικότερα προϊόντα του γραφικού σχεδίου, και έκανε μια πολύ προσοδοφόρα επιχείρηση της δημιουργίας των βιβλίων. Ο Morris απέδειξε ότι μια αγορά υπήρξε για τις εργασίες της γραφιστικής, και βοήθησε να καινοτομήσει το χωρισμό του σχεδίου από την παραγωγή και από τις καλές τέχνες. Η εργασία του Morris, μαζί με το υπόλοιπο της ιδιωτικής μετακίνησης τύπου, επηρέασε άμεσα την τέχνη Nouveau και είναι έμμεσα αρμόδια για τις εξελίξεις του εικοστού αιώνα στη γραφιστική.